محمدرضا خادم حضرت: قدس ویژه خراسان - معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: منشور، نقشه راه و چشم‌انداز آستان قدس رضوی تحت مدیریت عالی اسلامی وقفنامه‌ها و عمل به نیات واقفان است.<BR>

 نقشه راه آستان قدس رضوی، عمل به نیات واقفان است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته وقف افزود: به همین منظور و با دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی، هیأتی متشکل از فضلای حوزه و دانشگاه، تمامی وقفنامه‌ها را مطالعه و بیش از 100 مورد نیت واقفان را استخراج کردند.
وی افزود: با استخراج نیت واقفان تمامی هزار وقفنامه‌ها در 26 فصل گنجانده شد.
وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام است، افزود: آستان قدس رضوی برای اولین بار اقدام به تدوین بودجه موقوفاتی کرده است که پس از گزارش عواید و درآمدها و کسر حفاظت، حراست و عمران برای افزایش درآمدزایی، بقیه عواید در 26 فصل هزینه می‌شود.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بودجه موقوفاتی شامل بودجه موقوفات فردی و تجمیعی است و بر مصرف درآمد و هزینه کرد این بودجه در کمیسیون نظارت بر مصرف عواید موقوفه نظارت می‌شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون بودجه موقوفاتی سال 92 آستان قدس رضوی تدوین شده است، افزود: بودجه هر سال بر اساس درآمد استحصال شده دو سال قبل تدوین می‌شود.
به گفته وی، پس از اعلام بودجه موقوفاتی کمیسیون نظارت بر مصرف عواید موقوفات، تفریغ بودجه انجام می‌شود که طبق نیت واقفان اعمال شود.
وی تصریح کرد: در آستان قدس رضوی حفاظت و حراست موقوفه مقدم بر مصرف است.
وی با تأکید بر اهمیت وقف و تأثیر کارکرد آن در جامعه افزود: موقوفه قابل فروش، هبه، رهن و بخشش نیست و هیچ کس نمی‌تواند موقوفه را هدیه یا ببخشد؛ زیرا موقوفات تنها در چارچوب عقد اجاره قابل واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی است تا حقوق موقوفه برابر ضوابط و مقررات ادا شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری تشریح کرد: هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی حق تصرف در موقوفه را ندارد و حتی نهادهای دولتی عام المنفعه هم تنها در چارچوب تنظیم قرارداد اجاره و پرداخت حق موقوفه می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر بیش از 15 موقوفه به موقوفات آستان قدس رضوی افزوده شده است، افزود: برای وقف شرایطی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد: دارای سند مالکیت باشد، در تصرف پیشنهاد دهنده باشد، هزینه‌ای به موقوفات آستان قدس تحمیل نکند و بلاعوض و مشروط نباشد.
وی در ادامه گفت: در سال 88 بیش از 8 هزار پرونده محاکماتی وجود داشت که از این تعداد حکم بیش از 5 هزار پرونده قطعی شد که 98 درصد آرا به نفع موقوفه بوده است.
وی افزود: در این سال 4 هزار پرونده اجرایی داشتیم که بیش از 2 هزار پرونده تعیین تکلیف شده است.
وی از وجود 27 میلیارد تومان چک برگشتی خبر داد که تنها حدود 3 میلیارد تومان آن وصول نشده است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی بر خودداری از شکایت کیفری این نهاد تأکید کرد و افزود: بیشتر پرونده‌های تشکیل شده از سوی آستان قدس رضوی در محاکم قضایی به صورت حقوقی است.
وی افزود: در سال گذشته 201 هزار هکتار خلع ید شد و امسال نیز تاکنون حکم خلع ید بیش از 50 هزار هکتار از اراضی موقوفه صادر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.